Storytels eget innehåll har 40 procent marknadsandel

Storytels vd Jonas Tellander. Foto: Daniel Roos.

Storytels eget innehåll stod för 40 procent av de ljudböcker som lyssnades och lästes i tjänsten under 2016. Koncernen gör en vinst på 19,7 miljoner kronor före avskrivningar för 2016, omsättningen blev 743,9 miljoner kronor.  Storytel är dessutom lönsamt i både Norge och Danmark och Holland tredubblade abonnentstocken. Det framgår av bokslutskommunikén för 2016.
Idag kl 08.30 släppte Storytel sitt ekonomiska resultat för 2016 i form av en bokslutskommuniké. Även om de offentliggjort en del siffror redan tidigare kring streamingintäkterna och abonnenttillväxten så var den stora frågan givetvis – hur har det gått på Publishingsidan? Och då framför allt på Norstedts Förlagsgrupp som förvärvades sommaren 2016.

– Vi kan nu sammanfatta Storytel-året som gått, ett år då Storytel klivit ut från anonymiteten till en plats som ett av landets mest spännande snabbväxande teknik- och innehållsbolag och därtill en tydlig ledare på marknaden för digitala böcker i Sverige, Norge, Danmark och Holland, säger Storytels VD Jonas Tellander i bokslutskommunikén.

Storytels eget innehåll har 40 procent marknadsandel

Det var ett år som präglades av flera stora affärer. En tydlig strategi i att äga och kontrollera mer innehåll låg bakom den största av dem – köpet av Norstedts.

– Samtidigt säkerställde vi genom förvärven av Massolit Förlagsgrupp och Norstedts Förlagsgrupp samt satsningen på Storytel Original att vårt eget innehåll under året höll en så hög marknadsandel som 40% av de 7 miljoner ljudböcker och e-böcker Storytels kunder lyssnade på och läste i vår svenska tjänst. Täckningsgraden i Storytel Sverige är stadigt cirka 30% av streamingintäkterna efter avdrag för innehålls- och marknadsföringskostnader.

I Storytel-koncernen ingår alltså även traditionella bokförlag där 85-90% av intäkterna skapas genom försäljning av fysiska böcker.

– Fokus för den delen av verksamheten är att generera en sund vinstnivå samt att öka andelen digital försäljning men även attrahera bra författare som vi kan utvecklas tillsammans med, säger Jonas Tellander.

Ferrante och Potter storsäljare under året

Både Norstedts Förlagsgrupp och Massolit Förlagsgrupp visade starka resultat. Storsäljarna under året var för respektive förlagsimprint Harry Potter 8 (Rabén & Sjögren), Elena Ferrantes böcker (Norstedts), Kvinnan på tåget (Massolit) och Nordiska Gudar (B.Wahlströms).

Även om Storytel fortsätter växa på den svenska marknaden så är det utomlands den riktigt stora potentialen finns för expansion omsättningsmässigt. Där kunde Storytel glädjas åt flera positiva milstolpar.

– Under årets sista kvartal vände planenligt vår norska verksamhet till vinst och som vi tidigare kommunicerat är även Danmark lönsamt sedan kv3 2016, vilket bevisar att vi har förmågan att lansera och operera lokalt i nya länder som efter några års investeringar börjar generera ett positivt resultat, säger Jonas Tellander.

I Danmark höjde Storytel priset i somras och i slutet av december höjde man även priset i Norge från 169 norska kronor till 199 norska kronor.

– Vi kan se viss negativ effekt på tillväxten i abonnentstocken under första delen av kv1 2017, som en följd av prishöjningen men ser nu en upphämtning och växer enligt plan.

Holland tredubblade abonnentstocken

Boktugg skrev tidigare om att Eboksjätten Kobo nu ger sig in i Holland, en marknad som Storytel ser väldigt stor potential i och som under andra halvåret fick ett genombrott med tredubblad abonnentstock.

– Vi fortsätter där våra expansiva satsningar på såväl ljudboksproduktion som marknadsföring under 2017. Vi bedömer att Storytel Holland blir lönsamt under 2018 samt på några års sikt storleksmässigt i paritet med Storytel Sverige. Vi kommer öka vårt fokus på tillväxt och för att möjliggöra det avser vi att använda de överskott som genereras inom affärsområdet Streaming till återinvesteringar i nya marknader.

– Vi siktar på att lansera flera nya marknader och språkområden under 2017, för att följa vår strategi med att sprida det muntliga berättandet till jordens alla hörn. Så här långt finns vi i sex länder (Norden, Holland och Polen). Vi har sedan tidigare kommunicerat att vi har börjat producera ljudböcker på arabiska och under året kommer fler språk att följa. Vår story har många kapitel kvar, säger Jonas Tellander.

För att ge en bild av utvecklingen på streamingsidan så kan man titta på siffrorna för det fjärde kvartalet 2016 i jämförelse med 2015:

Intäkterna för Streaming i kv4 2016 var 147 Mkr, att jämföra med 92 Mkr i kv4 2015. Den svenska verksamheten står för 92 Mkr av intäkterna i kv4 2016 och de utländska verksamheterna står för 56 Mkr av intäkterna (38% av totalen). För ett år sedan, i kv4 2015, var intäkterna 65 Mkr i Sverige och 27 Mkr i utlandet (30% av totalen).

I samband med förvärven av Mofibo och Norstedts Förlagsgrupp har koncernens lånefinansiering ökat vilket innebär högre räntekostnader än tidigare perioder.

Koncernen hade vid periodens slut 129 561 (41 495) Tkr tillgängligt i likvida medel. Soliditeten uppgick till 23,8% (4,8%). Eget kapital uppgick till 172 472 (7 808) Tkr. I samband med förvärvet av Mofibo och Norstedts Förlagsgrupp har externa skulder ökat då förvärven till stor del finansierades genom banklån. Lånen kommer börja amorteras under kv1 2017 och den del som kommer amorteras under kommande 12 månader ligger som kortfristig skuld. Under kv4 2016 återbetalades 40 Mkr till banken i samband med den nyemission som genomfördes i oktober 2016. Återbetalningen var hänförlig till den bryggfinansiering som upptogs i samband med förvärvet av Norstedts Förlagsgrupp.

Bakgrund Storytel-koncernen
Storytel-koncernen består av två delar, Streaming och Publishing. Inom affärsområdet Streaming erbjuds en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärkena Storytel och Mofibo, i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland och Polen. I affärsområdet Streaming ingår även ljudboksutgivning som bedrivs i StorySide, Barnbolaget och Rubinstein Audio (Holland). Inom affärsområdet Publishing finns bokförlagen Norstedts och Massolit (Vuxen), Rabén & Sjögren och B.Wahlströms (Barn & Ungdom), Norstedts Kartor samt Barnens Bokklubb.

Fotnot: Texten uppdateras med fler kommentarer…

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL