Nätbokhandeln BookOutlet.se vill utmana jättarna på bokrean

Book Outlet Magnus Nygren

I höstas lanserades nätbokhandeln Book Outlet som fokuserar på många billiga titlar. Nu gör Book Outlet sin första Bokrea och vill konkurrera med Adlibris och Bokus.

– Vi sparar inte på krutet. Vi har jobbat ordentligt med urvalet och priserna är klart konkurrensmässiga, säger Magnus Nygren VD och grundare av Book Outlet.

Affärsidén bakom Book Outlet är att ha en mix mellan nyheter och ta hand om böcker som fortfarande inte gått på rea. En bok är en nyhet i fyra-fem månader och sedan försvinner den ur bokhandlarnas och marknadsavdelningarnas fokus – själva omsättningshastigheten är olycklig för branschen, menar Magnus.

– Bokhandeln översvämmas av nyheter och det är lätt att glömma bort alla fantastiska böcker som gavs ut förra året. Vi jobbar bland annat på att ge de böckerna längre livstid genom outlet-avdelningen med flera tusen titlar där det går att fynda förra säsongens nyheter och storsäljare. Vi vill utmana branschen genom att ge läsarna tillgång till böcker som bara är något år gamla till attraktiva priser, säger Magnus Nygren.

Antalet kunder och besökare ökar för varje vecka, inte minst tack vare Outlet-avdelningen.

– Vi samarbetar med majoritet av Sveriges förlag, små och stora – och vi har fått ett enormt gensvar. Glädjande att så många förlag är så positiva och stödjer oss i vår framfart.

Han passar också på att framhålla vikten av att de två jättarna Adlibris och Bokus (nu när CDON samarbetar med Adlibris) får konkurrens. Det har visat sig att det behövs ett alternativ till.

– Den nischen vill vi fylla, säger han.

– Ägarkoncentrationen kring distributionskanalerna – bokhandelskedjor, nätbokhandlar, nättjänster med streamade böcker och bokklubbar har aldrig varit större. Här avgörs vilka böcker Sverige har möjlighet att läsa, fortsätter Magnus.

Nu är det inte bara outlet-titlarna som BookOutlet.se har i sortimentet. Tvärtom menar Magnus att de har samma – eller större – utbud än de två stora när det gäller svenska böcker.

– Med våra ca 200.000 svenska böcker har vi större utbud på svenska än Adlibris och jämförbart med Bokus, till bra priser. Att de anger miljontals titlar är ju för att de har en massa böcker på andra språk, främst engelska.
Adlibris ägs av Bonniers. Bokus ägs av Akademibokhandeln som ägs av riskkapitalbolaget Accent Equity (71,7 %), Killbergs Bokhandel (11,1 %), Stiftelsen Natur & Kultur (11,1 %) samt av den egna ledningen och styrelsen.

– Oberoende kanaler är sällsynta. Makten är koncentrerad i distributionskanalerna. Om en huvudaktör säger nej till en bok kommer ingen läsa den. Hur bra den än är. Marknaden drivs i en riktning där utbudet bara består av topplistetitlar, avslutar Magnus Nygren.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL