Författarna till boken om Fingerprint hoppas ge avtryck

Ekonomijournalisterna Karolina Palutko Macéus och Per Agerman har tillsammans skrivit boken Fingerprint – the story. De valde att ge ut boken själva, trots att förlag visade intresse för boken.

Fingerprint har figurerat en del i medierna den senaste veckan efter att huvudägaren Johan Carlström anhölls för en aktieförsäljning kort före en vinstvarning. Han stod redan tidigare åtalad för misstänkt insiderbrott.

Och så sent som idag släpptes den mer positiva nyheten om att Fingerprint förvärvar det Kalifornienbaserade bolaget Delta ID, som är en ledande leverantör av teknologi för irisigenkänning.

Så boken, som släpptes den 26 januari, kunde knappast ha kommit vid en bättre tidpunkt för författarna och förlaget.

Boken i sig är nämligen ett granskande reportage om det börsnoterade tillika skandalomsusade bolaget Fingerprint Cards som tillverkar fingeravtryckssensorer för mobiltelefoner. Enligt Karolina Palutko Macéus är Fingerprint en ny folkaktie som har gjort många rika, men samtidigt är insynen begränsad och det går många rykten kring vad som pågår inom företaget.

– Bolaget har gått från ingenting till att bli börsens mest omsatta aktie. Det skrivs mycket i tidningarna och på sociala medier men hittills har ingen försökt sig på att berätta historien om bolaget på ett samlat sätt, säger Per Agerman.

– Vi kände att det var dags att någon gjorde en djupdykning bakom kulisserna. Av erfarenhet visst vi att det som syns utåt inte alltid är detsamma som pågår på insidan, säger Karolina Palutko Macéus.

Korta ledtider en anledning till valet att ge ut på eget förlag

Beslutet att ge ut boken själv var de eniga om. Eftersom de båda är utgivna sedan tidigare visste de redan hur mycket arbete som författaren i vilket fall gör själv, även med ett stort förlag i ryggen. Karolina berättar att de hade intresserade förlag, men tyckte det kändes kul att förena entreprenörskap med skrivande. Hon säger att precis som medielandskapet förändras, borde även förlagsbranschen vara i förändring.

– Den här gången kände vi att ville prova att stå på egna ben och ha kontroll över hela processen. Att ge ut en egen bok är ju också ett sätt att prova på entreprenörskapet i all sin enkelhet. Vi har stor respekt för kunnandet i förlagsbranschen men tror också att man med hjälp av rätt kompetenser kan samla ett team som kan leverera en bok som håller högsta klass, säger Per Agerman.

Per menar också att en annan viktig faktor var att de kunde gå från idé till färdig bok på mycket kort tid. Hade de behövt förhandla med ett förlag om utgivningstider och anpassa sig till branschens ofta långsamma tempo så hade boken aldrig blivit utgiven så här snabbt.

Ni kallar ert förlag för Avtryck förlag. Kommer förlaget ge ut fler böcker?
– Ja, det hoppas vi. Vi har en annan bok på gång. Och så hoppas vi att fler blir intresserade av att ge ut på vårt förlag. Vi tror vi kan erbjuda bättre villkor än vad de traditionella förlagen som sitter med stora kostnadskostymer. Men det här är en tanke som växt fram under resan gång, säger Karolina Palutko Macéus.

En längre version av den här intervjun finns på Egenutgivare.nu där författarna berättar mer om processen bakom boken Fingerprint – the story och delar med sig av råd till andra egenutgivare.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL