Räkna med fler roliga prylar på Adlibris

Det var länge sedan Adlibris bara var böcker. Nu har bolaget köpt ehandelssajten roligaprylar.se som med alphageek säljer i hela Norden.

Alphageek är en återförsäljare med inriktning på maskerad, presenter och fest. Bolaget omsatte 20 miljoner 2016 och är verksamma i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Förvärvet av Alphageek ABs e-handelssajter är ett led i Adlibrisgruppens tillväxtstrategi, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Adlibrisgruppen består av e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Bamba, Odla och Kökets favoriter och omsatte 1,775 miljarder 2016, en ökning med 21% från föregående år. Som Boktugg berättat tidigare står böcker för den absolut största delen av omsättningen inom Adlibrisgruppen, men det är övriga sortiment som växer mest procentuellt.

– Presenter och fest är ett spännande segment inom e-handeln som precis som Adlibrisgruppens övriga produktkategorier drivs framåt av kvinnliga konsumenter. Alphageeks sajter har väldigt starka nyckeltal och genom att dra nytta av den e-handelskunskap vi har inom Adlibrisgruppen vill vi fortsätta utveckla sajterna och kunderbjudandet ytterligare, säger Henrik Oscarsson chef kategorisajter Adlibrisgruppen, i ett pressmeddelande.

Bolaget Alphageek har redovisat förluster 2013-2015 på totalt drygt 20 miljoner kronor och en sjunkande omsättning från 37 till 16 miljoner. Förra året ska dock ha varit en vändpunkt.

– 2016 har varit ett mycket bra år för Alphageek med hög tillväxt, en omfattande breddning av produktutbudet och ännu bättre kundnöjdhet. Med sin storlek, erfarenhet och med de skalfördelar som Adlibrisgruppen ger är vi övertygade om att Alphageek är i rätta händer. Vi är också säkra på att Adlibrisgruppen kommer att ge Alphageek rätt förutsättningar för kunna hålla en fortsatt hög tillväxt och ett ännu bättre kunderbjudande, säger Anton Troedson på Alphageek AB.

Återstår att se om det blir fler roliga prylar bland erbjudandena även bland böckerna. Roligaprylar.se säljer faktiskt redan böcker i sin shop – även om utbudet är begränsat (63 produkter i kategorin böcker) och noga utvalt för att passa målgruppen.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL