Musical.ly och vilka andra trender är det vi vuxna inte ser?

Har du provat appen Musical.ly? Inte det. Har du hört talas om den? Den har nu över 130 miljoner användare – och det finns tonårsstjärnor med miljoner följare. Vilka startups utmanar bokbranschen på liknande sätt?

Mina döttrar och deras kamrater är för tillfället helt uppslukade av appen Musical.ly där man mimar till olika musiksnuttar och sedan delar dessa snuttar med andra på ett snabbt växande socialt nätverk.

Musical.ly har inte funnits så länge. Den första prototypen släpptes i april 2014 och den officiella versionen i augusti samma år, av vännerna Alex Zhu and Luyu Yang. Ett år senare var appen den mest nedladdade i iOS AppStore. Sommaren 2016 passerades 90 miljoner nedladdningar och det började dyka upp artiklar om fenomenet även i Sverige.

Enligt Alex Zhu hade Musical.ly i början av december 2016 över 130 miljoner registrerade användare och 40 miljoner dagliga aktiva användare som tillsammans laddade upp 12 miljoner videoklipp – varje dag.

Det här är förstås lite svårt att relatera till. Men sajten Vice sammanfattade det väl när de konstaterade att: runt 50 miljoner människor under 21 år – eller drygt hälften av tonåringar och preteens i USA – finns på musical.ly.

Användarna väljer en låt de gillar, spelar in en 15-sekundersvideo där de mimar, dansar eller hittar på något annat kul till musiken. Musical.ly har ett problem i att en stor del av deras användare är under 13 år vilket ställer till problem när det gäller marknadsföring till barn.

Det finns redan flera exempel på hur unga artister fått sitt genombrott på sajten. Baby Ariel, började med att mima till sånger av Justin Bieber och Drake, har idag över 15 miljoner följare på musical.ly och har kompletterat den med en Youbtube-kanal (med 2 miljoner prenumeranter) och Instagramkonto med 5,9 miljoner följare.

Eller Jacob Sartorius, 14, som hade över 10 miljoner följare på Musical.ly när han lanserade sin debutsingel Sweatshirt via appen. Idag har den officiella musikvideon över 39 miljoner visningar på Youtube. Den unge sångaren ger sig i februari ut på en turné som förutom USA omfattar sju konserter i Europa – varav en i Stockholm.

Vad bokbranschen kan lära av musical.ly

Okej, så vad har det här med bokbranschen att göra? Kan verkligen förläggare och bokhandlare lära sig någonting av exemplet musical.ly?

Ja, vi har tidigare skrivit om Wattpad som säkert många läsare av denna krönika inte heller har hört talas om. Det är på samma sätt som musical.ly en app/tjänst som riktar sig i första hand till yngre användare. Även Wattpad samlar miljoner användare som både läser och skriver egna berättelser.

Men den verkligt stora lärdomen är förstås att dessa fenomen, som alltså kan samla fler fans än de flesta bästsäljande författarna, många gånger flyger under vår radar under lång tid.

Så passa på att kolla vilka appar som är populära hos dina barn och vilka stjärnor om just nu föds där.

Nu undrar du – hur tjänar muscial.ly pengar? Eftersom det är en gratistjänst och annonsintäkter kan bli svårt. Ja, har de tagit in riskkapital senast i maj 2016 då de fick in 100 miljoner dollar till en värdering av 500 miljoner dollar på bolaget.

Sommaren 2016 släppte de en live streaming-app, live.ly, som blev en succé direkt och har blivit en intäktskälla för både bolaget och stjärnor på plattformen. Under livesändningar kan nämligen fansen köpa små emoijer i prisklassen 5 cent till 50 dollar för att visa sin uppskattning. Enligt Variety så tjänade de tio toppnamnen på Live.ly i snitt 46.000 dollar under en tvåveckorsperiod.

Youtube- och Musical.ly-stjärnan Bart Baker berättade för Variety att han fått uppåt 120 000 tittare på Live.ly-sändningar.

– När jag sänder live på Facebook tittar typ 700 personer. Jag har aldrig sett en live streaming-plattform där du kan få 100 000 personer att titta samtidigt, säger han.

Bokfabriken använde nyligen en svensk Youtube-stjärna för att marknadsföra fantasyböcker. Kanske vi snart får se en bok i huvudrollen på musical.ly?

Eller att en musical.ly-stjärna skriver en bok när vi nu sett hur Youtube-stjärnors böcker har sålt…?

Kanske Nathalie Danielsson, 15, från Trelleborg som gjorde raketkarriär under 2016 och på fyra månader fick 365 000 följare på musical.ly under sitt alias Nattid. Hon vann pris i kategorin på den svenska Big Buzz Awards-galan.

Fotnot: Jag är medveten om att jag själv upptäckte Musical.ly sent, faktiskt först för någon månad sedan.

 

5 spännande Startups i bokbranschen

Wattpad – community för att skriva, publicera och läsa berättelser i följetongsform. Är stor över hela världen och lockar dessutom hundratusentals svenska ungdomar – och en del vuxna. Riskkapital: 66,8 miljoner dollar.

Hooked – app för att läsa berättelser som levereras i något som liknar sms-format, en dialog mellan de olika karaktärerna. One-line-cliffhangers. Användaren trycker på ”Next” för att få nästa del och det är helt klart beroendeframkallande. iOS-appen har passerat två miljoner nedladdningar och Android-versionen är på väg mot en halv miljon. Riskkapital: 3 miljoner dollar.

Tapas med en ny betalmodell för att läsa följetonger.
Tapas med en ny betalmodell för att läsa följetonger paketerade på nytt sätt.

Tapas – försöker intoducera freemium-modellen i bokvärlden. Böcker och tecknade serier bryts ner i korta episoder för att läsas i mobiltelefonen på 5-10 minuter. De första avsnitten är gratis, men för att låsa upp nya avsnitt behöver användaren mynt eller nycklar som kan förtjänas eller köpas. Riskkapital: 4,4 miljoner dollar.

Kadaxis – jobbar med att analysera bokdata och erbjuder bland annat analys av manus åt egenutgivare genom att hitta relevanta nyckelord som kan användas vid publicering på Amazon och att jämföra texten med bästsäljande böcker. Har skapat tjänsterna Author Checkpoint och Bookdiscovery.

Shelfie – byggde på att konvertera din fysiska bokhylla till eböcker och digitala ljudböcker genom att förlagen erbjöd rabatt vid köp av en digital bok om du redan ägde den fysiska boken. Företaget lyckades övertyga hundratals förlag om idén. När jag började skriva den här artikeln hittade jag en intervju med grundaren Peter Hudson från början av januari. Men för mindre än ett dygn sedan meddelades att Shelfie stänger ner med omedelbar verkan. En påminnelse om att alla startups inte blir succéer. Men några av bolagen ovan kommer att konkurrera ut äldre konkurrenter med nya affärsmodeller.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL