Lava förvärvar Constant reader – vill utmana den traditionella förlagsmodellen

Nu satsar Lava förlag med sitt förvärv av Constant reader på att öka lönsamheten för de etablerade skönlitterära författarna. Första titeln blir Orkidépojken av Helena Dahlgren som kommer i augusti.

Ökad lönsamhet åt författarna utan att göra avkall på kvaliteten. Efter stora framgångar på fackbokssidan tar boutiqueförlaget Lava ny fart för att kunna hjälpa etablerade skönlitterära författare genom sitt förvärv av Constant Reader.

– Författare kan på Lava tjäna kopiöst mycket mer än på det stora traditionella förlaget, säger Linda Skugge som är både förläggare och redaktör på Constant reader men även kommer att scouta nya förmågor. Vi har lämnat begreppet ”hybridförlag” bakom oss, då det lätt leder fel tycker vi. Istället ser vi oss själva som ett modernt förlagshus med stort fokus på författarnas lönsamhet och egna kanaler.

Detta nyare sätt att se på förlagets roll ger författaren en helt annan möjlighet att styra över både sitt varumärke och utgivningen.

TIPS: Boktuggs nyhetsbrev via epost till din inbox varje vecka – anmäl dig idag >>

– Att lämna över kontrollen till en annan part känns inte modernt idag, säger Linda. Det erbjudande som Lava har ligger i framkant i bokbranschen och passar författare som vill vara delaktiga i förlagsarbetet och som förstår värdet i sitt egna varumärke.

Förvärvet är två vägar som möts på mitten. Genom att ingå i en större etablerad och kommersiellt framgångsrik organisation kommer Constant reader att bli större, menar Linda Skugge. Från Lavas håll vill man möta upp nyfikenheten från de etablerade skönlitterära författarna. För att få vara med på tåget ska man som författare ha gett ut böcker med framgång tidigare eller redan ha en stark plattform och ett relevant boktema. Skillnaderna mot att arbeta med författare som skriver facklitteratur är relativt stora:

– Facklitteratur skrivs ofta av författare som jobbar med sitt ämne och det är lätt att hänga upp både marknadsföring och kommunikation kring sakfrågor från boken, medan en skönlitterär bok bygger på en historia som presenteras, ofta med en okänd författare, säger Linda. Så då behöver man lyfta fram element ur berättelsen som blir bokens kärna och kommunicera runt det.

Denna framtidsvision skakar om den rigida delen av bokbranschen och skulle kunna vara en utlösande faktor till att rucka på ingrodda utgivningssätt än mer – eller så är det kanske författarna som ska tänka om när de planerar för utgivning. Tanken om gamla förlagsmodeller fallerar nämligen ifall det nyare sättet att resonera kring bokutgivning får fäste och ju fler varianter på marknaden, desto mer kan förändringen växa.

Vulkanisterna AB jobbar sedan tidigare med varumärkena Vulkan (egenutgivartjänster) samt Lava och Calidris som representerat hybridförlagsmodellen. Hela koncernen omsätter 34 miljoner kronor.

Hur skiljer sig Lava, Calidris och Constant Reader sig åt i profil och affärsmodell?

– På Lava ger vi ut främst ut fackböcker samt barn- och ungdomslitteratur, säger Linda. Främst av redan etablerade författare eller etablerade professionella personer inom sitt fackområde. Calidris koncentrerar sig på debuterande skönlitteratur och i och med förvärvet av Constant reader så hoppas Lava attrahera fler litterära och etablerade skönlitterära upphovsmän. Affärsmodellen är densamma för samtliga förlag och vi erbjuder våra författare moderna avtal som tar avstamp i vad som passar dem bäst, säger Linda Skugge som var med och grundade Vulkan 2008 tillsammans med Peter Norrman, Sigge Eklund och Michael Storåkers.

Foto: Andreas Dienert