Bokfabriken marknadsför böcker med hjälp av Youtube-stjärnan Misslisibell

Fantasyserien Warriors lanserades i Sverige under 2016. Nu hoppas förlaget Bokfabriken kunna sprida den till ännu fler i målgruppen med hjälp av en influencer – Youtubestjärnan Misslisibell.

För bokförlag är en av de stora utmaningarna att kunna nå ut i det brus som det ökade antalet titlar utgör. Traditionell PR funkar på vissa böcker och författarskap. Annonsering kräver ofta större budgetar oavsett om det sker i print eller online.

Bjorn-Gadd-Bokfabriken-2017
Björn Gadd, Bokfabriken.

– Vi använder oss av pressutskick, sociala medier och annonsering i olika kanaler, säger Björn Gadd som är PR & Communications Manager på Bokfabriken.

Men till den verktygslådan adderar de nu influencers.

– Jag är rätt säker på att de flesta gärna läser en bok som en kompis har tipsat dem om, snarare än en bok som de sett i en annons. För de allra flesta ungdomar idag så är influencers en del av vardagen, och fungerar som både kompis och förebild. Den stora skillnaden med en klassisk kompis-rekommendation är att Misslisibell har 400 000 kompisar och att ett sånt boktips når bredare. Då är det också viktigt att den rekommendationen är ärligt menad, vilket vi tycker syns tydligt i videon, säger Björn Gadd.

Bokfabriken ville testa och började leta efter en youtuber, alternativt bloggare eller poddare som hade många och rätt följare.

– Det var av största vikt för oss att hitta helt rätt person att samarbeta med, och vi gjorde mycket research. Misslisibell älskar böcker, Harry Potter och katter, så det var en match made in heaven för böckerna om Warriors. Hon är också en självsäker, rolig och cool person som det känns inspirerande att jobba tillsammans med, säger Björn.

Misslissibell var en av de första att hitta en stor svensk målgrupp på Youtube.

– Hon har 400 000 prenumeranter på sin kanal och har många följare bland tonåringar och unga vuxna. Hon är 15 år och räknas som en av Sveriges främsta opinionsbildare och kommunikatörer.

Och för den som funderar på samarbeten med andra influencers – vilka regler gäller?

– Det är samma regler som gäller för den här typen av samarbeten oavsett kanal, så samma för youtube-videos och printannonser, digitala native annonser. Det ska märkas ut tydligt och det får inte vara någon tvekan om att det är just ett samarbete, säger Björn.

Bokomslag_Hunter_Warriors-4Warriors-serien är stor utomlands, den första boken kom faktiskt ut redan för 14 år sedan – den 21 januari 2003 på Harper Collins. På böckerna står pseudonymen Erin Hunter som författare, men den skrivs egentligen av ett kollektiv av författare: Kate Cary, Cherith Baldry, Tui Sutherland och redaktören Victoria Holmes som utvecklar ploten. Serien består av flera subserier, i dagsläget sex olika serier i varje. Den första serien kom ut i USA 2003-2004. På svenska finns hittills fyra böcker utgivna i Warriors-serien så det återstår två i den första sviten.

– Serien har gått bra i Sverige och vi märker hela tiden att surret kring böckerna ökar. Samtidigt vet vi att serien har potential att nå ännu fler läsare, mycket på grund av att de innehåller väldigt många av de ingredienser som lockar läsarna i den främsta målgruppen som är 9–12-åringar.

Många utländska succéer lyfts av filmatiseringar, hur är det med Warriors på den fronten?

– Harry Potter-producenten David Heyman är kontrakterad för att göra den första filmatiseringen av Warriors. Det finns i dagsläget inget släppdatum, men det är något som vi och seriens läsare ser fram emot med spänd förväntan!

Om ni lyckas med den svenska lanseringen – hur många böcker finns det originalspråk att översätta?

– Det finns cirka 30 böcker på originalspråk och det kommer hela tiden fler. Vi tycker väldigt mycket om den här serien och är övertygade om att den kommer vara en tongivande fantasy-serie för de läsare som plöjt böckerna om Harry Potter men är sugna på mer i samma stil. Vår ambition är att fortsätta med utgivningen av böckerna, säger Björn Gadd.

Så här ser inslaget med Misslisibell ut:

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL