Varför blir så många dåligt skrivna böcker bästsäljare?

Hur kan så många dåligt skrivna böcker sälja så bra, undrar en del. Det korta svaret: de allra flesta dåligt skrivna böcker blir inte bästsäljare, så det är ingen framgångsformel. Det långa svaret blir … lite längre.

Frågan (formulerad ungefär som rubriken) dök upp i ett forum på Facebook för ett tag sedan. Det var inte första gången. Frågan, eller påståendet att många bästsäljare inte är särskilt välskrivna eller bra, återkommer likt de där kedjespammen som varnar för att Facebook vill stjäla dina bilder om du inte kopierar ett inlägg som cirkulerat i flera år.

Inte sällan följs det upp med påståenden om att exempelvis Fifty Shades of Grey är så dålig litteratur och så illa skrivna att de inte ens borde ha getts ut. Sen är det alltid populärt att hacka på exempelvis Camilla Läckbergs deckarserie. Ett flertal ungdomsböcker som exempelvis Twillight-serien har också sågats genom åren.

Stieg Larssons Millenium-serie får ibland kritik, och ibland hyllas böckerna. Dan Browns Da Vinci-koden (som är en av mina personliga favoriter) och inte minst efterföljarna har fått många att kräkas ut negativ kritik. Samtidigt underkänner man då hundratusentals och i vissa fall miljoner läsares smak.

Men är det verkligen så att bästsäljare är så dåligt skrivna? Är försäljningen bara resultatet av att förlaget har så stora marknadsbudgetar att den gamla sanningen ”Allt går att sälja med mördande reklam” stämmer in med tillägget ”även usla deckare och thrillers”?

Nej. Jag måste erkänna att jag någon gång funderade i de banorna i början av min författarkarriär. Men ju mer jag läser av de böcker som ligger på topplistorna, i olika genrer så tycker jag mig se mönster och kvaliteter i alla.

En bok blir inte en bästsäljare utan att läsare spontant rekommenderar den till sina vänner. De senaste åren har det släppts flera bra bevis på detta. Böcker som hårdlanserats av förlagen och där författarna till och med i vissa fall haft egna plattformar som hjälpt till att marknadsföra böckerna men som ändå inte levt upp till förväntningarna. Visst, de kan sälja tusentals böcker och långt mer än en författare utan samma stöd. Men de blir ändå inte bästsäljare, långt därifrån faktiskt.

Jag tänker inte ge några exempel eller hänga ut någon. Det är inte det man skryter om på förlagen utan snarare något man suckar över i bokhandeln. I vissa fall är dessa böcker faktiskt inget vidare välskrivna. Ibland har de sålts in på en pitch, utgivningsdatum har satts innan det funnits ett färdigt manus och resulterat i en tight tidsplan. Och resultatet blivit därefter.

De böcker som istället klättrar på listorna är de som en läsare tycker är så bra att de med gott samvete och utan övertalning rekommenderar till alla de känner. Böcker som de säger till vänner och bekanta att ”den här boken måste du läsa för den är så rolig/spännande/gripande/intressant” så fort de kommer åt.

Jag påbörjade den här krönikan med den medvetet provocerande rubriken tidigt på onsdagsmorgonen. Därefter gav jag mig i kast med att göra topplistorna över Årets mest sålda böcker 2016 till Boktuggs nyhetssajt. Jag har därmed tittat på mängder av bokomslag och läst titlar och författarnamn och ISBN-nummer så det snurrar i skallen. Bästsäljarna är fördelade på sex kategorier:

Om man studerar topplistorna så är det många välkända namn. Det är en blandning av lättsmält underhållning och tung litterär kvalitet. Vad som gjort att böckerna sålt? En del är etablerade författare där läsarna suttit och väntat och längtat efter den nya boken av Kepler, Jonasson, Sarenbrant osv. En del är prisbelönta eller åtminstone nominerade och kritikerrosade som gjort att läsarna och bokhandlarna fått upp ögonen för dem.

En sak är i alla fall säker. 99,9999 procent av alla dåligt skrivna böcker blir inte bästsäljare. Å andra sidan är oddsen för att en välskriven bok ska bli en bästsäljare inte heller så mycket högre. Under 2016 gavs det ut mer än 10.000 titlar och på de topplistor jag sammanställt idag finns kanske 50-60 unika titlar (många bästsäljare ligger på flera listor i olika format). Alltså mindre än 5-6 promille blir bästsäljare på den nivå att de tar sig in på topp 20.

Så det enda rådet till alla oss författare som inte lyckades ta sig in på en topplista 2016 får bli: skriv en bättre bok nästa gång. Som en kunnig bokhandlare uttryckte det.

I övrigt är det bara att gratulera de författare som hade ett framgångsrikt 2016.

 

Bilden, foto: chrispecoraro, iStockphoto.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL