Hoi satsar på ljudbok i utgivningspaketet

Lars Rambe, VD Hoi Förlag. Foto: Conny Palmkvist

Ett tydligt tecken på att de digitala formaten blir viktigare – Hoi Förlag kommer nu att ge ut samtliga sina titlar även som ljudbok. Samtidigt går hybridförlaget in i Danmark och hoppas kunna hjälpa fler av sina författare till utgivning på danska.

– Både e-böcker och audio blir allt viktigare när streamingtjänster som Storytel, Bookbeat och Nextory växer. Vi har länge haft med audioformatet i arbetet tillsammans med våra författare, både genom att sälja rättigheter till ljudboksförlag och under det senaste året i egen regi under Hoi Audio. När vi går in i 2017 känns det naturligt att en ny utgivning hos oss sker i alla format: papper, e-bok och audio, säger Lars Rambe, VD för Hoi Förlag.

När Hoi startade sin verksamhet för ganska exakt sex år sedan så tog man beslutet att ge ut alla sina titlar som e-böcker. Något som inte var självklart då, men som idag inte är något unikt.

– Tiden är mogen för att göra ljudböckerna till en del av vårt standardpaket, säger Lars Rambe.

Hoi Förlag är ett hybridförlag där författaren investerar i ett utgivningspaket och dessutom finansierar tryckningen av sin bok. Likt traditionella förlag väljer Hoi bland inkomna manus utifrån litterära kvaliteter och kommersiella förutsättningar, vilket innebär att en stor del refuseras.

– Vi räknar med att runt 70 procent av alla manus som kommer in via vår lektörstjänst refuseras. I vissa fall med uppmaningen till författaren att återkomma efter bearbetning och ibland för att vi bedömer att målgruppen för boken är för smal. Vi kan och vill inte ge ut böcker där vi inte tror att vi kan sälja tillräckligt för att författaren ska tjäna tillbaka sin investering, säger Lars Rambe.

När förlaget nu sett över sitt paketerbjudande (som idag kostar 79 000 kr) så kommer de framöver även att inkludera de danska rättigheterna – och en möjlighet för författarna att komma ut i Danmark.

– Det här gör vårt erbjudande mycket starkt tycker vi. Investeringen är liten i förhållande till vad författaren får, särskilt som vi fortsätter att betala en mycket hög royalty, 70% av nettot i Sverige och 50% i Danmark. Vi kommer att jobba för dansk utgivning av alla titlar tillsammans med vår samarbetspartner AV Forlaget. Men det kommer att ta ett tag att sätta allting så vi utvecklar detta successivt. Det här är ett första steg mot att skapa ett nordiskt Hoi, säger Lars Rambe.

Alla nya titlar under 2017 kommer alltså att släppas i originalformat på papper, som e-bok och som ljudbok i stort sett samtidigt.

– Ja, det är målet att alla formaten kommer under samma månad. Det är bara att inse att läsarna har olika preferenser. En del föredrar papper, andra e-böcker och sen har vi en stor grupp som lyssnar mer än de läser.

Lars Rambe bedömer att de digitala formaten idag står för knappt 10 procent av förlagets omsättning. Papper dominerar fortfarande men trenden är tydlig. Det kommer på sikt också att påverka investeringen i tryck som författaren gör genom att förstaupplagorna blir mindre.

– Vi har påbörjat en process där vi kommer att göra POD-versioner av alla våra titlar samtidigt som vi gör originalutgåvans tryckfiler. Då kan växla över till POD direkt den dag originalutgåvan är slutsåld och man bestämt sig för att inte trycka en ny upplaga. Om en bok säljer snabbare än väntat kan man erbjuda POD-versionen i väntan på att ett tilltryck. På det viset kan en bok aldrig bli slutsåld, säger Lars Rambe.

När det gäller POD-tryck så samarbetar Hoi Förlag med Publit, ett långt samarbete som startade redan med förlagets allra första bok – Lyckas med bokutgivning.

– Jag är personligen övertygad om att de tryckta böckerna under många år framöver fortsatt kommer att vara det viktigaste formatet sett till försäljning. Men både audio och e-bok växer och är redan så stora att de utgör en betydande del av intäkterna för en författare. Som förlag vill vi vara med och driva den utvecklingen, säger Lars Rambe.

Han passar på att bjuda på ett boktips från det egna förlaget: Att leda digital transformation (av Marie Andervin och Joakim Jansson) som handlar just om hur digitaliseringen förändrar alla branscher.

– Det är väldigt lätt att fastna i hur en bransch fungerar när man kommer in i den och glömma att det inte är statiskt. För fem-sex år sedan var det inte många som prioriterade ljudboksutgivning, idag frågar nästan alla nya författare som kommer till oss: går det att göra ljudbok? Om fem år kanske de ställer mer frågor om vilka digitala format som erbjuds och vill diskutera det istället för inbundet vs mjukband, säger Lars Rambe.

Bilden, foto: Conny Palmkvist

Transparens: Boktugg AB ägs av Dahlgren Communications AB som även är delägare i Hoi Förlag. Boktuggs chefredaktör Sölve Dahlgren är en av grundarna till Hoi Förlag.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL