Äntligen lika moms på e-böcker?

Smiling woman enjoying Paris from the airplane window

Sedan många år tillbaka har böcker och tidskrifter sänkt moms för att uppmuntra till läsande – men exakt samma böcker i digtal form (e-böcker och ljudböcker) har full moms. Men nu öppnar EU-kommissionen äntligen för en ändring.

Det är en fråga som diskuterats i många år: varför ska en bok i tryckt format eller på CD-skiva ha 6% moms, medan exakt samma bok hos Storytel belastas med 25% moms? Bakgrunden har varit att EU:s regler inte godkänner lägre moms på tjänster, och eftersom digitala publikationer räknas som tjänster kan de inte få den lägre momssatsen. Flera europeiska länder, framför allt Frankrike, har protesterat mot detta, och idag tillkännagav EU-kommissionen att de i början på nästa år ska föreslå att låta medlemsstaterna själva bestämma momssatserna för digitala publikationer, som e-böcker, ljudböcker och digitala tidningar.

– Det här är precis det vi väntat på – att EU-kommissionen kommer med ett förslag som gör det möjligt för strömmande och nedladdningsbara böcker att omfattas av reducerad moms. Och nu vill vi att det ska forceras så att vi får en ändrad lagstiftning så fort som möjligt, säger Kristina Ahlinder vid Förläggareföreningen till Svensk Bokhandel.

I Sverige finns sedan våren 2011 ett riksdagsbeslut på att det i princip ska vara samma moms på alla böcker oavsett format, men regeringen har valt att avvakta med att driva frågan innan EU:s regler ändras. Frankrike och Luxemburg, som flera år tidigare införde likvärdig moms för alla böcker, blev 2013 dragna inför EU-domstolen för brott mot skattelagarna. Nu lovar Finansdepartementet att driva igenom frågan så snart som möjligt; först ska förslaget godkännas av EU:s finansministrar den 27 januari, men sedan finns det gott hopp om att den fyrdubbla momsen på digital läsning snart ska vara ett minne blott.

– Äntligen! Att momsen inte har varit likvärdig har upplevts som ett stort hinder, som gjort att den digitala bokens tillväxt inte varit så hög som många väntat sig. Nu hoppas jag att kvarnarna maler snabbt, säger Py Söderström, marknadschef på distributören Axiell Media, till Boktugg.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

retired7@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL