Libris vill locka unga läsare med Minecraftbibel

Tidigare i höst släpptes två nya grafiska biblar från Libris förlag: Den inofficiella bibeln för Minecrafters och Hjältarnas seriebibel. Vi har pratat med förlagschef Jennie Sjöström om hur serieformatet kan bidra till att öka ungas intresse för Bibelns berättelser.

Libris förlag ger ut skön- och facklitteratur med fokus på existentiella frågor. I höst släppte dock förlaget två lite annorlunda nyheter, nämligen två separata titlar som innehåller bibelberättelser i serieform. Hjältarnas seriebibel är en mer klassisk grafisk roman där actionfyllda äventyrsberättelser från Bibeln gestaltas av kända serietecknare. Den inofficiella bibeln för Minecrafters är en lite mer udda fågel, nämligen bibelberättelser återgivna i en grafisk Minecraftvärld, inspirerat av det omåttligt populära spelet Minecraft som går ut på att bygga sin egen värld med hjälp av pixelblock.

Jennie Sjöström. Fotograf: Anna Rönnqvist

– Serieformatet är perfekt för kärnfulla texter och stor dramatik, något som Bibeln är fullt av. Den inofficiella Bibeln för minecrafters är på ett sätt en mer galen idé eftersom minecraftformatet sätter tydliga ramar för hur bilderna får se ut. Men samtidigt är Minecraft och Bibeln en klockren kombination av kreativitet och äventyr, säger Jennie Sjöström, förlagschef och VD på Libris förlag.

Bibeln återgiven i serieform är i sig inget nytt påfund, Libris gav 1999 ut Stora seriebibeln, som blev en omedelbar succé och har fortsatt att sälja under alla år. Men efter 17 år tyckte förlaget att det var dags för en uppdatering, och när de så fick syn på Hjältarnas seriebibel av Siku, Richard Thomas och Jeff Anderson så blev de totalt förälskade.

– De har vågat ta steget fullt ut i Bibelns dramaturgi med kampen mellan det onda och det goda, och alla originella hjältar, och adapterat det till serievärlden med den äran, berättar Jennie Sjöström.

Den inofficiella Bibeln för minecrafters är helt unik i sitt slag och naturligtvis även någonting som hänger ihop med det stora intresset för Minecraft.

De båda grafiska Biblarna har nu funnits på marknaden i ett par månader, och enligt Jennie har de båda två fått väldigt fina recensioner. I början av november släppte Libris även en film på Facebook för Den inofficiella Bibeln för minecrafters, som har fått otroligt stor uppmärksamhet. Se filmen här:

– Rent försäljningsmässigt är det svårt att göra en analys så här tidigt, de har bara hunnit vara ute i handeln i två månader. Framför allt är det här inga böcker som är korta nyheter och sedan går på rean, utan vi räknar med att dessa Biblar står sig i många år framöver.

Med den förra utgivningen av Stora seriebibeln kunde Libris se ett ökat intresse bland barn och unga. Om det kommer att infrias även i de här fallen får tiden utvisa, men förhoppningen är att kunna locka en ny generation läsare genom de här ungdomliga presentationerna av Bibelns berättelser.

– Barn och ungdomar har alltid varit och, tror jag, kommer alltid att vara intresserade av historia och riktigt bra berättelser. Att det sedan har ett kristet budskap är någonting som yngre ofta är väldigt nyfikna på, medan det kanske snarare en del vuxna som har stängt dörren till existentiella frågor. Barn är ju ofta desto mer intresserade av frågor som: Hur är man en bra person och vad är det egentligen att vara människa? Och båda böckerna är så skönt osentimentala och rakt på sak när det gäller de stora frågorna, säger Jennie Sjöström.

Bibelns budskap och berättelser borde väl vara ungefär samma oavsett form, så hur stor betydelse har egentligen presentationen?
– Absolut är budskap och innehåll detsamma, men språk behöver alltid uppdateras efter sin tid och sin målgrupp. Och att läsa en vanlig Bibel är krävande även för en vuxen. Dessutom vet vi att ordförrådet, förmågan att ta in stora textmängder och läsförmågan totalt sett har minskat bland unga, därför känns det extra viktigt att kunna erbjuda Bibelns budskap på ett sätt som alla kan ta del av. Det blir en demokratifråga till syvende och sist.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL