Vill se din bok under Boktips-vinjetten – gör så här!

Young woman sits on a jetty above the lake, she is reading a book. Beautiful Autumn day in Italy.

Boktips är sponsrade inlägg där förlag (eller författare) kan berätta om nya böcker. Publicering sker inom en månad efter att boken är utgiven. Här får du veta mer om detta nya annonsformat på Boktugg.se

Alltfler upptäcker content marketing eller native advertising eller native content. Allt är olika namn på artiklar som är sponsrade av företag och annonsmärkta. Som exempelvis Boktips-artiklarna här på Boktugg.

Målet med Boktips-artiklarna är att ge både annonsörer och läsare ett värde. När tidningar i vanliga fall skriver om nya böcker läggs ofta mer fokus på författaren själv och dennes erfarenheter eller historia än själva boken. I värsta fall nämns inte ens titeln på boken som egentligen var upprinnelsen till artikeln.

Med en Boktips-artikel är syftet att berätta vad boken handlar och samtidigt presentera författaren och ge en bakgrund till varför boken skrevs.

Det ska inte vara ett säljblad där boken presenteras i översvallande superlativer. Däremot får man gärna förklara vem den vänder sig och vilken målgrupp den specifikt kan intressera.

I slutet av artikeln visas bokens omslag och vi lägger in köplänkar till nätbokhandeln där boken går att köpa (se nedan). Målet är att driva försäljning av boken åt förlaget och författaren samtidigt som det blir konsumentupplysning för läsare och inköpare.

Boktips-exempel-Zilla

I skrivande stund kostar en Boktipsartikel 2500 kr + moms. Om du vill ha hjälp med att skriva hela artikeln tillkommer en kostnad på 500 kr. En boktipsartikel kan även kompletteras med exponering i Boktuggs nyhetsbrev som skickas ut varje vecka. Där ryms omslag, en kort pitch och länk till Boktipsartikeln. Vid köp av flera Boktipsartiklar ges rabatt.

För att öka genomslaget av en Boktipsartikel kan du som författare/förlag sprida länken i sociala medier.

Boktipsartiklar visas på Boktuggs startsida samt med länkar inne i våra redaktionella artiklar.

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till åtta böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.