Nextory fortsätter investera tungt i tillväxt för att hänga med i streaming-racet

Nextory fortsätter utmana Storytel och BookBeat och investerar tungt i tillväxt. Bolaget redovisade en ny förlust förra året (-7,5 msek) men ökade samtidigt omsättningen och tog in 20 miljoner i riskkapital. Nu ökar antalet abonnenter varje månad.

– Vi gynnas av att allt fler upptäcker prenumerationstjänster och särskilt av att allt fler upptäcker e-boken. Nextory har en annan fokus jämfört med Storytel och Bookbeat. Vi är de enda som fokuserar på e-boken medan de övriga fokuserar på ljudboken, säger Shadi Bitar, VD för Nextory.

Samtidigt som Bonniers gav sig in på streamingmarknaden för att slåss mot marknadsledaren Storytel (som köpte upp Mofibo) så hamnade Nextory i skymundan. Storytel hade vid halvårsskiftet 193 700 betalande abonnenter i Sverige med prognosen att ha 215 000 siste september. BookBeat uppgav i en intervju i Svensk Bokhandel att de passerat 30 000 abonnenter. Båda dessa växer alltså med tusentals nya abonnenter varje månad – frågan är hur Nextorys utveckling ser ut?

– Nextorys abonnenttillväxt ser bra ut, antalet kunder ökar för varje månad. Däremot kan jag tyvärr inte uppge några siffror, säger Shadi Bitar.

– Det är egentligen först i år vi började satsa ordentligt på marknadsföring med t.ex. TV-reklam som började rulla i juli i år, tillägger han.

Så här ser Nextorys tre senaste år ut i siffror (Tkr):
2015: omsättning 2364, rörelseresultat – 7571
2014: omsättning 987, rörelseresultat – 3444
2013: omsättning 595, rörelseresultat – 2625

Trots förluster på 13,6 msek på tre år så har Nextory fortfarande en stark finansiering. Bolaget ingår i Frescano Group som även äger Svenska Julförlaget och Vår Bazaar och hela koncernen gick med vinst 2015. Nextory bytte namn i september förra året och tog samtidigt in 20 miljoner kronor i riskkapital från Industrifonden och Aggregate Media.

–  Att vi går med förlust är helt enligt plan. Vi fortsätta att investera tungt i att bygga Nextory, både när det gäller tjänsten och rekrytering av prenumeranter och det kostar mycket pengar att investera så kraftigt i tillväxt som vi gör just nu. Vi har bra ägare och en plan på hur vi ska fortsätta växa. Sedan kommer marknadsutveckling att påverka omfattningen på investeringen och avgöra ifall vi behöver ta in mer kapital, säger Shadi Bitar.

Storytel lanserade i somras Storytel Original och äger sedan tidigare Massolit. Ovanpå det köpte bolaget även Norstedt. Storytel ser ägande av innehåll och dessutom tillgång till exklusivt material som en framgångsfaktor i den fortsatta streamingkampen. En logik som hämtas bland annat från filmbranschen med Netflix som investerar enorma belopp i egenproducerade tv-serier. Exklusivt material skulle kunna vara ett sätt för Nextory att bli en motsvarighet till HBO i bokbranschen?

– Vi har inga planer på eget originalinnehåll. Vi vill inte konkurrera med förlagen utan snarare samarbete med dem. Vi vill fokusera på att erbjuda den bästa tjänsten och upplevelsen till prenumeranterna, säger Shadi Bitar.

På frågan hur många abonnenter ett streamingbolag behöver för att vara lönsamt svarar han lite kryptiskt:
– Det beror på vilken tillväxtstrategi bolaget har.

En annan fråga är förstås hur stor den svenska streamingmarknaden kan bli? Är taket 400 000 abonnenter – eller en miljon? Det är också avgörande för om den kan bära tre konkurrerande aktörer eller rentav fler. Nextory kan givetvis bli en uppköpskandidat – exempelvis för Akademibokhandeln som med Bokus kommer att påverkas negativt om streamingmarknaden ökar på bekostnad av tryckta böcker.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL