Boktugg.se startar två nya tidningar

Happy loving couple at home reading a magazine and sitting on the sofa relaxing

Efter två år som blogg kommer Boktugg.se i höst att utvidgas till en tidning som förutom att distribueras i digitalt format även kommer i en pappersutgåva.

– Vi tyckte att det finns behov av en tidning som fokuserar på nya titlar och nya författare, som inspirerar till läsning och köp av böcker. Samtidigt har vi letat efter ett komplement till att sälja banners på Boktugg.se och vi kom fram till att en tidning skulle gynna både förlag och läsare, säger Sölve Dahlgren, chefredaktör för Boktugg.

Den nya tidningen kommer att heta Boktugg och utgivningstakten blir runt sex nummer per år. Först och främst blir det en digital tidning, gratis för alla att läsa, men den kommer även i en tryckt version.

– Den tryckta versionen kommer att skickas ut till beslutsfattare och nyckelpersoner i bokbranschen men det blir även möjligt att prenumerera på papperstidningen för den som föredrar papper framför att läsa digitalt.

boktugg-dummy-omslagEn stor del av innehållet blir katalogsidor över nya titlar från förlag som väljer att annonsera dessa. Även nya författare, debutanter, kommer att lyftas fram. Målet är att man snabbt ska få en överblick på det som är aktuellt just nu – vilka böcker släpps kommande veckor?

– Utöver det blir det en mix av intervjuer med författare, förläggare, bokhandlare och andra personer i bokbranschen. Precis som på Boktugg.se ska vi följa trender och viktiga frågor, säger Sölve Dahlgren.

Boktugg.se kommer att leva vidare ungefär som idag med nya artiklar dagligen och ett nyhetsbrev som skickas ut för dem som vill hålla sig uppdaterade.

– Tidningen Boktugg kompletterar nyhetssajten. Styrkan i en tidning är att du skaffar dig överblick. Det ska bli väldigt spännande att få vara med och starta en ny tidning igen, säger Sölve Dahlgren som var chefredaktör och redaktionschef på Egmont 1998-2003 då han bland annat höll i Tidningen Tennis och var med och startade flera andra sportmagasin.

Annonsförsäljningen till den nya tidningen har redan påbörjats. Första numret kommer i oktober.

Bakom Boktugg står bolaget Hoi Media AB som sedan i somras ägs av Sölve Dahlgren ensam, tidningen och nyhetssajten är alltså inte längre en del av Hoi-koncernen.

Fotnot: Två tidningar är alltså lite kvällstidningsrubrik, en tidning i två kanaler: digitalt och print.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL