Att göra böcker på en framgångsvåg

Böcker av, om eller med kändisar tar ofta automatiskt några kliv från startlinjen i marknadsföringsfållan av sig själva. Kändismäklaren Fredrik Eklund släppte 2015 boken Sälj! på Ekerlid förlag. Den har gått så bra att den nu även kommit i storpocket.

Pengar är ett välbekant område för Bertil Ekerlid. Innan han satsade helhjärtat på sin förlagsverksamhet bevakade han som journalist och reporter den finansiella världen under 15 år. En sådan skärskådande erfarenhet av ekonomi gav honom en säker grund och ett stort kontaktnät redan från början när Ekerlids förlag startade 1993. Sedan dess har förlaget gett ut runt 500 böcker inom området för affärssamhället samt en del memoarer. Det är framför allt de senaste fem-sex åren som man inriktat sig på kändisförfattare och bl a Annika Östberg, Glenn Hysén och Claes Malmberg finns med i författarstallet. I höst kommer en bok av Christer Sjögren.

Varför väljer ni att ge ut böcker av kända personer?

– Det är helt enkelt tacksamt, säger Bertil Ekerlid. Genom media finns ett stort grundintresse för de personerna hos allmänheten redan från början.

Fredrik Eklund blev känd som fastighetsmäklaren megakändisarna anlitar när de vill spendera några miljoner på en ny bostad. Han har medverkat vid bostadsaffärer för svindlande summor och delat sina framgångar i offentligheten via tv, sociala medier och tidningar. Han skrev boken Sälj! – en självhjälps bok där han utifrån sin egen historia tipsar gemene man om vägen till säljframgångar och konsten att sälja sig själv. I Sverige blev boken en framgångsrik historia och den inbundna versionen sålde i 52 000 exemplar. Ett nytryck i storpocket som släpptes i maj i år visade sig följa efter och på bara ett par veckor hade över 4000 stycken sålts.

– Fredrik Eklund är ett exempel på en framgångsrik person som triggar publiken, säger Bertil. Tack vare sin tv-serie har han blivit väldigt populär, och tilltalar framför allt yngre personer i åldern 18 – 25 år som kanske i vanliga fall inte köper böcker.

Det var inte en slump som gjorde att Ekerlids blev det utgivande förlaget i Sverige. Boken skrevs först på engelska för den amerikanska marknaden. När förlagsagenten skickade ut en förfrågan till fem svenska förlag anade Bertil potentialen i boken.

– Jag gick in med ett högt bud från början, berättar han och fortsätter: Och när ingen annan bjöd över var det vi som fick den.

Sälj! är Fredrik Eklunds andra bok. Den första – Bananflugornas herre – gavs ut 2005 av en då 28-årig Fredrik på Debutantförlaget och är en utvecklingsroman inspirerad av hans eget liv. Inför framtidens bokutgivning finns tankar om fortsatt samarbete tillsammans med Ekerlids förlag men exakt vad det kommer att bli är inte bestämt än.

– Vi har haft planer på att fortsätta arbeta tillsammans längre fram, säger Bertil. Just nu har Fredrik mycket att göra men jag hoppas att det kommer att komma något så småningom.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL