Analys: Vad blir nästa drag i trekampen Storytel – BookBeat – Nextory?

En efter en försvinner konkurrenterna på marknaden. Readly lade ner. Mofibo köptes av Storytel. Kvar finns BookBeat (Bonniers), Storytel och Nextory. Vad blir nästa drag i trekampen?

Nyheten slog ner som en bomb, få verkade ha förväntat sig att Storytel skulle köpa största konkurrenten i Norden – Mofibo. Även om de sistnämnda investerat mer pengar än de tjänat de senaste åren så var det ändå överraskande. Samtidigt en bra matchning – Storytel skaffar sig ledartröja på den danska marknaden för digital streaming av ljudböcker samt eböcker.

Bonnier-ägda BookBeat får en tuff match. I det här sammanhanget kanske man ska påminna om att det bara är en månad sedan Bonniers drog sig ur en annan liknande kamp på en helt annan marknad. Under flera år hade Bonniers investerat mellan 50 och 100 miljoner kronor i att ta fram en ”Viaplay-dödare”, en streamingtjänst för film som skulle kunna konkurrera med Netflix och Viaplay. Och för den delen HBO.

ANNONS

TV4/Bonniers kallade det dock för kurskorrigering och menade att komponenter som utvecklats inom projektet som internt kallats för BOTT (Bonnier over the top) istället ska implementeras i Bonniers befintliga streamingtjänster. Det handlar om tjänster som TV4 Play, TV4 Play premium och C More play.

Hur ska då BookBeat som precis lanserats kunna konkurrera med Storytel som både har ett försprång rent tekniskt och när det gäller kundstock (över 220 000 abonnenter efter Q1 blev sannolikt 260 000 genom dagens affär och bara rent organiskt ytterligare 10 000 under april-maj)?

Storytels VD Jonas Tellander talar om två saker som är framgångsfaktorer för Storytel:

ANNONS
  • en bra användarupplevelse – vilket innebär att ha den bästa appen för att lyssna och läsa böcker på mobiltelefoner och surfplattor
  • bra innehåll – genom köpet av Massolit fick Storytel tillgång till mer innehåll, kunskaperna därifrån används nu för att bygga Storytel Original

Den andra punkten är Bonniers trumfkort. De är Sveriges största förlag och sitter på en gigantisk backlist (där det visserligen inte är säkert att de alltid äger rättigheterna men de har i alla fall relationen med författaren i de flesta fall). Dessutom har de en stor utgivning av bästsäljande författare.

Bonniers äger också egna kanaler ut via de tidningar och tv-kanaler som finns inom koncernen. Det innebär inte gratis annonsutrymme men däremot goda förutsättningar för olika samarbeten. Bonniers har också lång erfarenhet av att köpa kunder genom kampanjer och erbjudanden, vilket är vad man i alla år har gjort på tidskriftssidan.

Sannolikt kommer Bonniers och Storytel att likt filmtjänsterna börja slåss om rättigheter. Det kan ske dels genom exklusivt originalinnehåll som Storytel nu börjat göra där författare skriver nya serier speciellt för ljudboksinspelning, dels genom att man gör exklusiva förhandssläpp av nya böcker som blir tillgängliga en vecka eller en månad tidigare för abonnenter på Storytel respektive BookBeat.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

Det skulle förvåna mig mycket om inte Bonniers redan har satt flera av sina författare i arbete med att skriva originalserier exklusivt för BookBeat.

Så, vad betyder då detta för den tredje aktören – lilla Nextory? De tog in 20 miljoner i riskkapital i höstas från Industrifonden och Aggregate Media. Industrifonden skulle kunna investera mer pengar än så vid behov – men då måste det finnas en tydlig plan för vad man ska göra. Ju större Storytel blir, desto svårare att ta marknadsandelar. I en intervju med SvB menade Storytels VD Jonas Tellander att den svenska marknaden består av 350 000 – 400 000 abonnenter. Jag tror det är lågt räknat.

Nextorys hopp står förmodligen i en allians med någon mobiloperatör, det skulle kunna vara en väg att växa snabbt och nå en kritisk massa som gör dem relevanta.

Sen skulle de förstås också kunna skaffa sig eget innehåll i större omfattning. Kanske genom att köpa Norstedts. Sen äger förstås Nextory en unik säljkanal – Svenska Julförlaget.

Sen finns förstås möjligheten att likt Readly-folket som satsade på KidsRead och barnböcker på plattan, hitta en egen nisch och göra en billigare tjänst med ett smalare utbud.

Sen finns förstås farhågorna om att det bara är i Sverige som man lyckats med en streamingtjänst. Det rapporterads nyligen från USA om att Scribd lämnar den abonnemangsmodell som de haft från början och inför begränsningar på hur många böcker man kan läsa.

Digitaliseringen av den svenska bokmarknaden har bara börjat.

Foto: Stocked House Studio, Fotolia. Montage: Boktugg.

 


 

 Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra nyheter till så många som möjligt. Till priset av en en kopp kaffe på stan (39 kronor/mån) stöttar du den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. En billig peng för alla de tusentals artiklar vi publicerar varje år. Plus att du får tillgång (japp, där har vi en betalvägg) till ett växande bibliotek av artikelserier och ett exklusivt nyhetsbrev endast för INSIDERs.
Det tar bara en minut att bli en INSIDER idag >>

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.