Adlibris släpper ny version av läsplattan Letto

Trots att många har förutspått att smartphones och varianter av dessa skulle sätta stopp för plattor enbart designerade till att läsa på, släpper Adlibris – lagom till jul – en ny version av deras läsplatta.

Adlibris nysatsning på sin läsplatta Letto förvånar många. Eftersom användningen av smartphones och liknande har exploderat på senare år är det få som trodde att någon skulle lägga fokus på en produkt som ”bara” är till för att läsa på, när surfplattor har så många fler funktioner. Adlibris trycker, i sin presentation av Letto, på just de egenskaper som gynnar läsning jämfört med andra smarta surfplattor. Skärmen är blänkfri och papperslik, vilket är behagligt för ögonen och batteriet ska hålla i en månad. Prismässigt har de dessutom lagt sig en bit under introduktionspriset på den förra versionen.

E-bokförsäljningen fortsätter annars öka generellt i Sverige, med dominans på den skönlitterära sidan. Enligt forlaggare.se var nyutgivningen av e-böcker större än originalutgivningen av fysiska skönlitterära böcker i Sverige under 2013. Dess del av omsättningen hos förlagen beräknas emellertid bara vara två procent. Än så länge svarar alltså de digitala böckerna för en liten del av den totala läsningen i Sverige, och den ökar långsammare än i exempelvis USA och Storbrittanien – de länder som kommit längst i utvecklingen. För att förklara det, använder vi ett citat från Björn Waller (Elib) via en tidigare artikel här på boktugg.

– Skälet till att e-boksförsäljningen tagit sådan fart i USA och Storbritannien beror ju till stor del på att både återförsäljare och förlag har lagt arbete och pengar på att marknadsföra tjänsten och göra den lättillgänglig för användarna. I Sverige har vi en enormt teknikvan befolkning som redan idag flyttat över en enorm del av både sin mediekonsumtion och sitt sociala nätverk till smartphones och surfplattor och redan idag läser enorma textmassor digitalt varje dag; frågan är i vilken grad bokbranschen är villig att satsa på att finnas med där.

Det är kanske här vi hittar en del av svaret till utvecklingen av den nya läsplattan? E-böckernas stora spridning i USA började ju när Amazon släppte sin platta Kindle. Kanske strävar Adlibris efter en liknande effekt? Julia Reuszner, ansvarig för Adlibris digitalt, sa i juni 2012 till e-handel.se när den första versionen släpptes:

– Det har bara varit en tidsfråga innan svenskarna ligger i hängmattan eller sitter på bussen med en läsplatta i handen. Vi har sett hur e-boken formligen exploderat i USA efter att det lanserats läsplattor kopplade till e-bokhandeln och vi vet redan att svenskar älskar att läsa. Ingen svensk aktör har dock vågat satsa helhjärtat på att göra formatet enkelt och lättillgängligt – fram tills nu.

Kanske är det så att Adlibris ser ett sätt att kunna nå ut till fler kunder genom sin Letto. Inte för att den som teknologi ska bli dominerande, utan för att de som vill läsa ska kunna göra det oavsett vilka preferenser man har kring hur man vill läsa. Det ska kanske inte främst ses som en konkurrens mellan olika medel att läsa på, eller kamp mellan det analoga och digitala utan som ett sätt att inte tappa läsare totalt samt för att öka intresset för e-böcker vilket så klart gynnar omsättningen både i branschen och hos Adlibris själva.

Adlibris Letto Frontlight – tekniska specifikationer:

Skärm och teknik:
* 6″ E Ink HD-skärm med Multi Touch
* 758 x 1024 pixlar, 213 dpi
* Färg: 16 gråskala
* Frontlight: inbyggd belysning med antiblänk-behandling
* Batteritid: upp till 1 månad

Mått och vikt:
* 155 x 116 x 8 mm
* 190 g, inkl batteri

Minne:
* Internt minne: 4GB (ca 4000 e-böcker)
* Externt minne (ingår ej): MicroSD- kort

Uppkoppling:
* Wi-Fi (802.11 b/g/n)
* MicroUSB v2.0 kabel

Format:
* Stöd för EPUB, PDF, HTML, TXT, FB2, DJVU
* Bildformat: JPEG, PNG, GIF, BMP, ICO, TIF, PSD

(Adlibris tillverkar givetvis inte sina plattor själva utan det handlar om en modell av Bokeen, Daniel Åberg spekulerar i att det är modellen Bokeen/Cybook Muse Frontlight som valts).

Foto: Martin Voltri

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

retired6@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL