Marknadsföring för böcker bryter ny mark

James Frey släpper en trilogi som redan i marknadsföringsstadiet har varit något utöver det vanliga. Freys nya böcker Endgame är mer än en trilogi, och beskrivs av det originalförlaget Harper Collins som ett internationellt bokprojekt. Med trilogins första del, boken Kallelsen, påbörjas en bred satsning som förutom resterande böcker även kommer att bjuda på ett realityspel och en film.

Författaren, James Frey, är den som drivit projektet, och beskriver Endgame inte bara som böcker utan som en upplevelse över tid, både på olika plan och i olika plattformar. Allt tar sin start i den första boken, Kallelsen, som beskriver en värld där de gudar som bistått människan kommit ned till jorden för att kräva tillbaka det som de blivit lovade av människosläktet. Slutstriden är här. Familjer runt om i hela världen har under tusentals år förberett sig för denna dag, och tolv utvalda familjer skickar sina barn till stridens hetta för att överlista gudarna och vinna kampen om jorden.

endgame

Den 7 oktober lanserades projektet i trettio länder samtidigt, och i samband med del ett i trilogin kommer även Googles Niantic Labs att lansera ett internationellt realityspel inom kort. Spelet är tillgängligt för läsare över hela världen, och är tätt sammankopplat med boken. I varje del av trilogin finns en interaktiv gåta, utvecklad i samarbete med MIT i USA, vars svar leder läsarna till en nyckel som kan ge dem 500 000 dollar i guld.

Med den kommande filmen i sikte, beräknad till 2016, är alltså Endgame: Kallelsen en film som inte går obemärkt förbi och som minst sagt drar med sina läsare i en karusell av spänning, engagemang och inte minst medverkan.

På boktugg är vi utan tvekan imponerade av hur James Frey och Harper Collins, samt det svenska förlaget Bonnier Carlsen, lyckats skapa så mycket mer än en vanlig bokrelease, och som på ett nytänkande och omfattande sätt lyckats skapa mervärde för läsaren samtidigt som man gjort ett genialt medialt drag. Med denna annorlunda kampanj kan man med stor sannolikhet nå ut till andra målgrupper än man annars kunnat nå, samtidigt som man skapar en nyfikenhet och en hype kring en bok som annars hade kunnat förfalla i skuggan av de så kända Hungerspelen. Det är inte alls omöjligt att James Frey och Harper Collins med samarbetspartners är något nytt, fräscht och alldeles genialt på spåren.

Är du intresserad av att veta mer? Gå in på www.endgame.nu

Fotografi: Leon Alberti/bonniercarlsen.se

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

 

retired1@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL