Försäljningen av e-böcker har mattas av under 2014

Till 2015 förväntades e-boksförsäljningen öka kraftigt, men resultaten under årets första åtta månader motsvarar inte de förhoppningarna.

I USA står e-böckerna för ungefär en tredjedel av marknaden och i Storbritannien utgör de digitala böckerna en fjärdedel av försäljningen. Enligt Elib uppskattades samma siffra för Sverige vara cirka två procent under 2013.

Under 2014 har e-boksförsäljningen dessutom saktat ner enligt siffror som Helsingborgs Dagblad (HD) presenterar. De hänvisar till färska siffror som TT tagit del av, vilka visar att cirka 200 000 e-böcker distribuerats av Elib, den största svenska distributören, under årets första åtta månader. Det är bara tio procent högre än under samma period förra året. Tidigare har försäljningen nästan fördubblats på årsbasis. En förklaring till avmattningen enligt Johan Greiff, Elibs VD, kan vara att det inte finns inflytelserika återförsäljare som till exempel Amazon på den svenska marknaden.

HD nämner vidare emellertid en svensk aktör som har ökat sin e-boksförsäljning kraftigt under året. Bonnierförlagen har sålt 70 procent fler e-böcker än förra året. Magnus Nytell, ansvarig för e-böcker hos Bonnier, menar att förklaringen är att de gett ut äldre böcker i digitalt format samt att de har börjat sälja via Google och Apple. Trots den stora ökningen hade Nytell dock hoppats på ännu bättre resultat, och önskar att alla i förslagsbranschen jobbade på att skapa bättre distribution och ta långsiktiga steg för att visa läsarna att de kan använda många av sina tekniska apparater till att läsa e-böcker på.

Norsk forskning, som HD nämner i samma artikel, hävdar dock att vårt minne av historier blir sämre när vi läser på någon form av läsplatta jämfört med papper. Enligt forskarna kan det vara svårare att skapa en mental bild av historiens kronologi när läsaren inte fysiskt bläddrar mellan olika sidor.

Kan det vara så att de norska forskarna har kommit något på spåren? Att läsarna trivs bättre – och får en bättre läsupplevelse – när de läser fysiska böcker? Eller är det helt enkelt så att den svenska e-boksförsäljningen har ökat så mycket under tidigare år att branschen har nått ett tak och behöver utvecklas för att kunna nå ännu högre? Det ska i vilket fall som helst bli spännande att se den fortsatta utvecklingen.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

retired6@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL